wstecz

Przedstawiamy trendy gastronomiczne na rok 2024 według Chefs Culinar!

Piękno branży gastronomicznej leży w dużej mierze w jej zmienności. Mody pojawiają się i znikają, wraz z nimi role główne w potrawach przejmują kolejne gamy produktów. Jak sprawa ma się na ten moment? Czego możemy spodziewać się w roku 2024? Poznaj najnowsze trendy, przygotowane na podstawie prognoz doradców kulinarnych Chefs Culinar!

Mniej składników – więcej smaku, street food, comfort food, clean label, less waste, plant-based… Trendy gastronomiczne na rok 2024 według Chefs Culinar

Nie da się ukryć, że w ostatnich latach w wielu branżach nastąpiło swoiste przebudzenie – zdaje się, że cały świat zmierza ku przyszłości w atmosferze świadomego, zrównoważonego rozwoju. Oczywiście branża gastronomiczna nie zostaje w tyle, dziarsko idzie z duchem czasu! Wszystko wskazuje na to, że wiele trendów, które opisywaliśmy w naszym wpisie z prognozami na rok 2023, doczeka się swojej bardziej dojrzałej, dopracowanej kontynuacji. Czym byłoby jednak życie bez nowości – pośród naszych najnowszych prognoz nie brakuje też nowinek!

Marnujemy mniej – a będzie tylko lepiej!

Zacznijmy od tego, że nasza zeszłoroczna prognoza dotycząca rozwoju branży gastronomicznej w zakresie filozofii zero waste i less waste spełniła się z nawiązką! Filozofie te to nowoczesne odpowiedzi na problem nadmiernej produkcji odpadów. Są przemyślanymi koncepcjami podejścia do żywności. Rosnące zainteresowanie nimi widać na wszystkich poziomach: stosują się do nich konsumenci, restauratorzy, producenci, a nawet rządy państw. Realizacja założeń trendu zero waste i less waste wymaga przede wszystkim racjonalizacji kosztów i poszukiwania indywidualnych, kreatywnych sposobów na minimalizację produkcji odpadów. W roku 2023 postulaty te zaczęto z zapałem wprowadzać w życie. Jednym z najciekawszych rozwiązań jest stosowane przez wiele lokali menu o tygodniowym, dwutygodniowym lub miesięcznym okresie aktualności – a więc oparte na dostępności pewnej puli produktów i czerpiące w pełni z potencjału sezonowości. Przewidujemy, że w roku 2024 tendencje te będą tylko zyskiwały na popularności! Szefowie Kuchni prześcigają się w kreatywnym podejściu do składników, które pozwala na wykorzystanie jak największej ich części, a więc na redukcję resztek i optymalizację kosztów – nawet obierki mogą stać się ważnym składnikiem w kuchni! Nic nie wskazuje na to, aby moda ta miała zniknąć w roku 2024 – wręcz przeciwnie, naszym zdaniem będzie się miała doskonale! Należy spodziewać się także dalszego rozwoju trendu oszczędzania energii podczas gotowania – obserwujemy znaczny wzrost zainteresowania produktami convenience. Wstępnie obrobione składniki (np. obrane, pokrojone czy ugotowane) nie tylko ułatwiają pracę w kuchni, ale też poprawiają jej efektywność – również w aspekcie energetycznym. Doskonałej jakości produkty convenience czekają na Ciebie w naszym webshopie – sprawdź, czego potrzebujesz!

Mniej znaczy więcej

Na popularności zyskuje trend oszczędzania i efektywnego korzystania z zasobów kuchni. Wielu Chefów decyduje się na upraszczanie kompozycji produktów, które składają się na potrawy w ich kartach. Podejście to pozwala nie tylko na dalszą redukcję ilości odpadów, ale także na zyskanie nowego spojrzenia na wiele, wydawałoby się, doskonale znanych składników. W tym kontekście rzeczywiście mniej znaczy więcej – każdy składnik dobiera się z ogromną świadomością i z zamiarem pełnego wykorzystania jego kulinarnego potencjału. W roku 2024 z pewnością trend ten stanie się jednym z najważniejszych wyznaczników kierunku, w którym rozwijać się będzie cała branża – zdecydowanie warto zacząć eksperymentować już teraz! 

Produkty plant-based i wielki powrót warzyw

Ostatnie lata to niewątpliwie rewolucyjny okres dla gałęzi produktów pochodzenia roślinnego. Pojawiło się mnóstwo bogatych w białko, witaminy i substancje odżywcze alternatyw dla mięsa, przygotowywanych z bobu, fasoli, ciecierzycy, buraka, marchewki, soi, seitanu lub tempehu. Wszystko wskazuje na to, że kategoria ta będzie kontynuowała pięcie się w górę, chociaż i tutaj możemy spodziewać się ciekawych zmian. W związku z coraz większą świadomością konsumencką producenci mogą zacząć przedkładać produkty plant-based o prostym składzie i wytworzone bezpośrednio z warzyw nad produkty, które w jak największym stopniu mają odpowiadać mięsu smakiem i teksturą. Przykład? Przyrządzone od podstaw w lokalu kotlety z buraka czy soczewicy na tle alternatyw dla mięsa wyróżniać będzie intensywnie warzywny smak i minimalny stopień przetworzenia – a to przypadnie do gustu wielu klientom. Otwiera to oczywiście nowe możliwości dla Szefów Kuchni – w końcu ciekawymi produktami pochodzenia roślinnego można wzbogacić zarówno dania mięsne, jak i fleksi- czy wegetariańskie, podczas gdy dania przyrządzane z wykorzystaniem substytutów mięsa zazwyczaj stają się po prostu wyborem dla jednej grupy gości – tych niejedzących mięsa. Tendencja ta, opisana w przewidywaniach Whole Foods na 2024 rok1, może stać się zaczątkiem ruchu w stronę pełniejszej, bardziej zrównoważonej diety, wykorzystującej potencjał zarówno produktów odzwierzęcych, jak i roślinnych.

Fenomen roślinnych zamienników mleka

Roślinne alternatywy dla mleka (zwyczajowo zwane mlekiem roślinnym) jeszcze nigdy nie były w Polsce tak popularne. Powodów takiego stanu rzeczy jest kilka, chociaż główna przyczyna może zaskakiwać! Według danych z raportu GFK Polonia „Białe jest białe”2 najczęściej wybieraną przyczyną była chęć poznawania nowych produktów, która wyprzedziła pobudki zdrowotne, środowiskowe i etyczne, powiązane z ograniczeniem produktów odzwierzęcych. To doskonała wiadomość dla osób działających w branży gastronomicznej – zaoferowanie w menu napojów lub dań, które wykorzystują roślinne alternatywy dla mleka, będzie wiązać się z zainteresowaniem ofertą szerszej klienteli.

Lokalność, jakość i produkty clean label

W dzisiejszych czasach klient zwraca dużą uwagę na pochodzenie i skład produktów, z wykorzystaniem których lokale przygotowują swoje posiłki. Dla wielu konsumentów dzisiejsza definicja wartości w restauracji zmieniła się w ciągu ostatnich dwóch latach, gdzie jakość jest najważniejszym atrybutem żywności stanowiących o wartości. Krótko mówiąc, serwowanie dań (i napojów – ale o tym później) przygotowanych z wysokiej jakości składników pomaga zwiększyć wartość restauracji! 

Jaki pomysł na wyjście naprzeciw wymaganiom gości okaże się najbardziej popularny? Wykorzystanie lokalnych produktów o sprawdzonej jakości i przejrzystym składzie! Wspieranie miejscowych producentów pozytywnie wpływa na sytuację całej branży gastronomicznej, pozwala na podniesienie jakości potraw dzięki wykorzystaniu świeżych składników najwyższej klasy, a także jest swego rodzaju powrotem do korzeni i okazją do reinterpretacji tradycyjnych regionalnych potraw przyrządzanych z lokalnych specjałów. Dzięki temu z pewnością dobrze wypadniesz przed gośćmi, którzy zwracają uwagę na tak zwany clean label – a więc przejrzysty skład i brak sztucznych polepszaczy czy konserwantów w produktach, z których przyrządzasz potrawy. Lokalne produkty zazwyczaj mają to do siebie, że polepszacze smaku i aromatu są w nich zbędne – wyborna jakość składników, pasja i miłość do tradycji to wszystko, czego potrzebują. 

Prognozujemy także, że wielką popularnością będą cieszyły się lokale, w których można „uczciwie zjeść” – a więc miejsca serwujące smaczne, ciekawie przyrządzone potrawy w dobrej cenie. Warto przy tym pamiętać, że prostota nie jest tu niczym złym. Lepiej jest przygotować potrawę stosunkowo nieskomplikowaną, z kilku składników, ale składającą się z lokalnych produktów porządnej jakości. Oczywiście całą gamę takich produktów znajdziesz w naszym webshopie!

Musi być zdrowo. Dania i cateringi specjalistyczne

Dzięki wciąż rozwijającym się usługom cateringowym doskonałej jakości jedzenie przygotowane przez profesjonalnych Szefów Kuchni zaczęło interesować także ogromną grupę ludzi, którzy nie przepadają za wychodzeniem do restauracji i jedzeniem śniadań na mieście, lub też na te przyjemności nie mają czasu. Wspomniana już świadomość konsumencka jest obecnie na bardzo wysokim poziomie, co pozwala nam zakładać, że w przyszłym roku usługi cateringowe będą zmieniały się tak, aby szczegółowo dopasować ofertę do indywidualnych potrzeb Klienta. To doskonały moment na wyspecjalizowanie swojej oferty i skierowanie jej do konkretnych grup – na przykład fleksitarian, osób stosujących dietę ketogeniczną bądź klientów szukających specjalistycznych diet prozdrowotnych – jak na przykład cukrzyków czy osób z nietolerancjami i alergiami. 

Wśród osób ceniących sobie możliwość okazjonalnego jedzenia pysznych potraw w domu lub pracy wciąż na popularności zyskuje też zamawianie na wynos. Rozwój tego trendu znacznie przyspieszyły ostatnie lata, podczas których wiele aspektów codziennego życia przeniosło się do sfery zdalnej. Podobnie jak w przypadku cateringów, także i restauracje mają więc okazję w obliczu nadchodzących zmian zawczasu dopasować menu do coraz większej świadomości żywieniowej klientów i zaproponować zdrowe, wyspecjalizowane alternatywy, które z pewnością przyciągną duże zainteresowanie. 

Comfort food, czyli jedzenie na poprawę humoru

W naszym ostatnim wpisie na blogu omawialiśmy temat potraw comfort food, który podbija serca ludzi na całym świecie. Dania uwielbiane przez nas w dzieciństwie, ulubione receptury lub potrawy odkryte podczas zagranicznych wycieczek mają często wymiar nostalgiczny – przywołują dobre wspomnienia, pozwalają nam „wrócić” do zapamiętanych przez nas w ciepłych barwach czasów – a co za tym idzie, smakują nam jeszcze bardziej i poprawiają nam humor! W roku 2024 wiele lokali z pewnością wzbogaci swoje menu o propozycje wpisujące się w ten trend, aby odpowiedzieć na potrzeby konsumentów.

Listę dań comfort food wypełniają składniki bogate w tłuszcze, słodkie lub pełne umami – najczęściej więc są to propozycje typowe dla lokali street foodowych lub fast foodowych. Oczywiście nie oznacza to, że jesteśmy skazani na serwowanie gościom potraw przyrządzonych z wysoce przetworzonych składników – street food i fast food może się bowiem w tym roku zmienić nie do poznania! 

Fast food i street food w nowej odsłonie

Spodziewamy się, że 2024 będzie dobrym rokiem dla street foodu. Coraz więcej osób zwraca uwagę na ofertę lokali serwujących fast food w nowym wydaniu – a więc przyrządzających potrawy zazwyczaj z tym nurtem kojarzone, ale w jakości godnej restauracyjnych standardów. Nietrudno zauważyć, że jakościowy street food wpisuje się w większość trendów, które naszym zdaniem rozwiną się w 2024 roku – szukanie oszczędności i maksymalnej efektywności, przyrządzanie ciekawych potraw z niewielkiej ilości składników, oferowanie roślinnych alternatyw dla dań mięsnych czy serwowanie dań wpisujących się w nurt comfort food to tutaj działania na porządku dziennym! 

Omawiając temat lokali street foodowych nie można nie wspomnieć także o kuchni koreańskiej, która zyskuje coraz większą popularność w Polsce, a w roku 2024 popularność ta będzie według naszych przewidywań rosnąć. Na ten moment kulinaria koreańskie nadal mogą wydawać się w naszym kraju nieco egzotyczne – chociaż niektóre sztandarowe smaki, jak chociażby kimchi, na stałe weszły już do rodzimego kanonu i często pojawiają się w polskich lokalach. Dania kuchni koreańskiej silnie nawiązują do kultury jakościowego street foodu, która w tamtych stronach jest wyjątkowo rozwinięta – można spodziewać się więc, że smaki Korei okażą się najgorętszą nowinką, która zawita do kulinarnego mainstreamu w 2024 roku!

Co nowego w fine dining? Tea pairing, NoLo i restauracja jako doświadczenie

To jeden z takich trendów, obok których można przejść obojętnie. Tymczasem herbata może w przyszłym roku stać się najważniejszym niealkoholowym napojem w Twojej karcie! Podobnie jak w przypadku wina, aromaty i smaki doskonałych herbat mogą wydatnie wzbogacić potrawy. W swojej obecnej formie jest to wyrafinowana opcja dla wykwintnej kuchni i trend dotyczący przede wszystkim świata fine diningu. Dziś w cenionych europejskich restauracjach profesjonalne doradztwo doboru herbaty do potrawy i ceremoniał podania to już nie jest rzadkość! 

Kolejny trend wyraźnie przybierający na sile w lokalach fine dining jest blisko powiązany z modą na tea pairing – można wręcz przypuszczać, że jest jej przyczyną. Mowa tu oczywiście o filozofii podejmowania gości w lokalu w taki sposób, by ich doświadczenie z wizyty znacząco wykraczało poza samo spożycie posiłku. Pomagająca w wyborze i tłumacząca menu obsługa, ceremonie podania potraw i elementy live cookingu to środki, dzięki którym sprawisz, że Twoi klienci przeżyją niezapomnianą przygodę – a wówczas z pewnością wrócą po więcej wrażeń! 

Planując kartę trunków i napojów warto mieć także na uwadze trend NoLo – umacniającą się w ostatnich latach tendencję konsumencką, w wyniku której stopniowo spada popularność alkoholi wysokoprocentowych. Według raportu IWSR Drinks Market Analysis z 2022 roku3 klienci coraz częściej decydują się na bezalkoholowe (lub te zawierające śladowe ilości alkoholu) odpowiedniki trunków, koktajli i drinków. W roku 2023 tendencja ta umocniła się, a w ślad za sukcesem bezalkoholowych piw znacznie wzrósł popyt na 0-procentowe wino4. Wzbogać swoje menu o kilka pozycji z tych kategorii, aby zadowolić wszystkich gości – w naszym webshopie znajdziesz całą gamę interesujących propozycji!

Brzmi skomplikowanie? Uwierz nam: to tylko pozory. Zastanów się, jakie zmiany możesz wprowadzić do funkcjonowania swojego lokalu w oparciu o prognozy na przyszły rok i zaplanuj formę, jaką zmiany te mogłyby przyjąć. Oczywiście wiąże się to z kreatywnym wysiłkiem – ale stawką jest przecież wejście w rok 2024 z przytupem. Życzymy powodzenia!