wstecz

Wojciech Kilian (Signature)

Na pytania o odpowiedzialność szefa kuchni, kulinarną świadomość Polaków, projekt Signature Gwiazd oraz wiosenne gwiazdy na talerzu odpowiada Wojciech Kilian – szef kuchni w warszawskiej restauracji Signature.

Wierzysz w trendy w kuchni? Widzisz modę na pewne dania w naszych rodzimych restauracjach?

Trendy w gastronomii, tak jak w każdej innej dziedzinie, to zjawisko zmienne. W pewnym stopniu kształtuje ono i poszerza zarówno świadomość, jak i doświadczenie kucharzy. Obecnie w Polsce i na świecie utrzymuje się trend kuchni opartej na dobrych, często ekologicznych produktach pochodzących ze zrównoważonych upraw, hodowli i połowów.

Biznes ze smakiem

Jak oceniasz świadomość kulinarną Polaków? Na co goście zwracają szczególną uwagę – smak, teksturę, kolor, sposób podania?

Świadomość kulinarna Polaków jest dosyć duża, choć jeszcze nie na poziomie zachodnim. Cieszy jednak stały progres w tym temacie. W restauracjach goście zwracają uwagę głównie na smak, co jest naturalnym zjawiskiem, przecież do restauracji chodzi się przede wszystkim po to, żeby dobrze zjeść. Następnym kryterium jest obsługa, a dopiero w dalszej kolejności sposób podania czy tekstura.

Danie to dla Ciebie dzieło sztuki? Albo inaczej: czy gotując, czujesz się twórcą, artystą?

W swoim zawodzie czuję się bardziej rzemieślnikiem, który od czasu do czasu pozwala sobie na jakieś artystyczne szaleństwa. Wszechobecne programy kulinarne i czasopisma uczyniły z kucharzy celebrytów-artystów, a przecież, jakby nie patrzeć, gotowanie – choćby to najbardziej innowacyjne, najbardziej fantazyjnie zaprezentowane – jest rzemiosłem opartym na wieloletnim doświadczeniu i ciężkiej pracy. Nie ma co temu nadawać patetycznej rangi artyzmu.

Czy trudno o dobre składniki do przygotowania najbardziej wyszukanych dań?

Na szczęście na rynku jest coraz więcej firm mających ofertę dobrych i niszowych, trudno dostępnych wcześniej produktów. Wiele firm specjalizuje się w określonym asortymencie, niekiedy z jednego, konkretnego regionu. To często małe przedsiębiorstwa, co powoduje, że nie są zbyt powszechne w świadomości branżowej. Na szczęście w gastronomii dobrze działa marketing szeptany, dlatego tak ważne są spotkania szefów kuchni oraz wymiana między nimi doświadczeń czy adresów dostawców i producentów.

Biznes ze smakiem

Jaka jest rola współczesnego szefa kuchni? Kim, Twoim zdaniem, jest on dla restauracji, dla gości, dla pracowników?

Rola współczesnego szefa kuchni to nie tylko obliczanie food costu, przepisy i efekt końcowy na talerzu. To też odpowiedzialność za przekazywanie wiedzy i kultury kulinarnej młodszym kolegom po fachu. Jako współtwórcy trendów kulinarnych szefowie kuchni odpowiadają za ich kierunek – chodzi o to, by kształtować świadomość konsumentów i dostawców na poziomie produktu, mając na uwadze zrównoważone uprawy i hodowle oraz dobro zagrożonych gatunków. Kim jestem dla pracowników? Ciężko jednoznacznie na to odpowiedzieć. Gdyby zadać im to pytanie, każdy odpowiedziałby inaczej. Dobry szef powinien dostrzegać indywidualne cechy pracownika i prowadzić go, szanując jego wyjątkowość.

Signature Gwiazd. Skąd pomysł, by to właśnie gwiazdy sygnowały dania w restauracji? To rzeczywiście działa? Przyciąga gości?

Pomysł przyszedł dość spontanicznie i nawiązuje do nazwy restauracji oraz jej wystroju, którego częścią są oryginalne zdjęcia gwiazd filmu i muzyki, takich jak The Beatles, The Rolling Stones czy Marilyn Monroe. Wraz z zespołem postanowiliśmy zaprosić do projektu nasze rodzime gwiazdy, chociaż wciąż trwają także rozmowy z Mickiem Jaggerem. Potrawy, które tworzyliśmy razem z naszymi bohaterami są wyrazem ich ulubionych smaków, często kojarzonych z wyjątkowymi chwilami w ich życiu, np. wybrana przez Anitę Lipnicką ośmiornica nawiązuje do jej wesela, a sztuka mięsa przypomina Borysowi Szycowi o latach studenckich. Autorskie dania to poniekąd możliwość, by zasiąść z gwiazdami przy jednym stole. Z całą pewnością projekt przyciąga gości, choć zdaje się, że nie prowadzimy w tym zakresie statystyk. Eventy tego rodzaju wpływają natomiast znacząco na rozpoznawalność i promocję marki, jaką jest Signature, nie tylko w aspekcie stołecznym, ale również ogólnopolskim.

A jakie jest Twoje ulubione danie wielkanocne?

Moim wielkanocnym faworytem jest oczywiście żurek, robiony na zakwasie chlebowym i wywarze z gęsi lub kaczki, z dobrą białą kiełbasą.

Biznes ze smakiem

Lubisz szparagi? Jak byś je przygotował?

Bardzo lubię szparagi i zawsze z niecierpliwością czekam na początek sezonu, kiedy są najdelikatniejsze. Moim ulubionym domowym wariantem są szparagi z bułką tartą rumienioną na maśle. W restauracji podajemy je w wielu wariacjach i ciężko by mi było wybrać tę najciekawszą, najsmaczniejszą.

Na co dzień gotujesz. Czy po pracy masz jeszcze ochotę na gotowanie dla rodziny?

Bardzo często gotuję w domu. Nie są to jakieś wyszukane potrawy, najczęściej stawiam na klasyki kuchni polskiej, chociaż od czasu do czasu lubię popuścić wodze fantazji. Moją pasją jest też pieczenie chleba – nie ma piękniejszego zapachu niż ten, który rozchodzi się wtedy po całym mieszkaniu.